Recertyfikacja uprawnień DGSA (ADR i RID)

19.03.2024 odbywałam recertyfikację uprawnień DGSA (ADR i RID) – kompleksowo. Pozostaję dalej w grze na kolejne pięć lat.

Polecam się wszystkim kandydatom na doradców DGSA i obecnym doradcom w zakresie przygotowania do egzaminu.

Więcej informacji na: www.karolinakoldys.pl/mentoring

P.S. Z wyniku jestem oczywiście zadowolona. 🙂

0

Zadanie nr 15 – Egzamin DGSA: ADR

Firma ABC z Warszawy zamierza nadać do firmy XYZ następujące towary niebezpieczne:

  • 200 kg baterii o pojemności 8500 mAh i napięciu 12 V,
  • 120 kg baterii, które zawierają ogniwa litowe metaliczne (zawartość litu w ogniwach zawartych w jednej baterii: 2 g) oraz ogniwa litowo-jonowe (zdolność magazynowania energii ogniw zawartych w jednej baterii: 20 Wh).

Odbiorca wymaga pakowania towarów oddzielnie, w skrzynie tekturowe.

Bazując na powyższych danych:

  1. Podaj numery UN, prawidłowe nazwy przewozowe i kody klasyfikacyjne towarów kierowanych do przewozu.
  2. Opisz dokładnie sposób zapakowania obu towarów.
  3. Określ oznakowanie sztuk przesyłek.
  4. Określ oznakowanie certyfikacyjne opakowań, przy założeniu, że opakowania zostały wyprodukowane w Polsce w roku 2023, ale krajem autoryzującym naniesienie oznakowania były Niemcy.
  5. Sporządź dokument przewozowy.
  6. Określ pozostałe dokumenty, które powinny być przewożone w jednostce transportowej.
  7. Określ oznakowanie jednostki transportowej.
  8. Określ wyposażenie, które powinno być przewożone w jednostce transportowej podczas realizacji tego przewozu.
  9. Określ czy przy manipulowaniu tym ładunkiem dozwolone jest używanie papierosów elektronicznych.
  10. Określ czy powyższe baterie powinny być poddane testom zgodnym z Podrozdziałem 38.3, Część III Podręcznika Badań i Kryteriów. Jeżeli tak, to podaj czy protokół z badań powinien znajdować się w jednostce transportowej podczas realizacji tego przewozu.
  11. Określ jakie numery UN i prawidłowe nazwy przewozowe powinny być przypisane, gdyby powyższe baterie były zawarte w urządzeniach? Czy przy przewozie takich urządzeń wymaga się stosowania opakowań certyfikowanych i sporządzenia dokumentu przewozowego?
  12. Jakiej instrukcji pakowania należy użyć, zakładając, że powyższe baterie byłyby uszkodzone/wadliwe?
  13. Określ czy powyższe baterie mogłyby zostać przewiezione w jednym pojeździe z:
  • Siarką uformowaną w tabletki,
  • Kwasem azotowym o stężeniu 70%,
  • Materiałem samoreaktywnym typu B,
  • Roztworem wodoronadtlenku pinalylu o stężeniu 56,5%.
  1. Określ czy powyższe baterie mogłyby zostać przewiezione jako:
  • Towary zapakowane w ilościach ograniczonych,
  • Towary zapakowane w ilościach wyłączonych,
  • Towary przygotowane zgodnie z przepisami szczególnymi działu 3.3 ADR.
  1. Określ czy przedsiębiorstwo, które zaangażowane jest w manipulowanie takimi towarami powinno przeszkolić pracowników, którzy są odpowiedzialni za rozładunek, z zakresu planu ochrony?
0

Zadanie z egzaminu DGSA – RID – 10.10.2023, Warszawa

Firma XYZ z Poznania zamierza nadać 25000 litrów preparatu do usuwania farb olejnych o nazwie technicznej „WD100”. Preparat charakteryzuje się następującymi właściwościami: temperatura wrzenia 23°C, zapłonu 10°C, martwica skóry po czasie 2 minut i czasie obserwacji 34 minuty. Materiał stwarza zagrożenie dla środowiska. Przewóz powinien być realizowany w cysternie przenośnej. Odbiorcą towaru jest firma ABC z Olsztyna.

Określ:

  1. Prawidłową nazwę przeozową, numer UN, kod klasyfikacyjny i grupę pakowania materiału niebezpiecznego.
  2. Informacje w dokumencie przewozowym w poprawnej kolejności.
  3. Czy do przewozu można użyć cysterny o instrukcji T75. Uzasadnij odpowiedź.
  4. Oznakowanie cysterny przenośnej i jednostki transportowej przy założeniu, że cysterna przenośna nie jest widoczna z zewnątrz przewożącego ją pojazdu.

Do każdego punktu należy wskazać podstawę prawną.

0

Zadanie z egzaminu DGSA – ADR – 06.06.2023, Warszawa

Firma Smok z Krakowa zakupiła od firmy Chemeltrans z Tarnowa Podgórnego towar niebezpieczny o numerze UN 1231 w ilości 9000 litrów oraz towar niebezpieczny o numerze UN 1715 w ilości 10000 litrów. Towary przewożone są w dwukomorowym kontenerze-cysternie załadowanej na pojazd przykryty opończą. Materiały nie stwarzają zagrożenia dla środowiska. Przewidziany jest przejazd przez tunele. Bazując na podanych informacjach:

1.Podaj kod cysterny spełniający najniższe dopuszczalne wymagania konstrukcyjne.

2. Dobierz prawidłowe oznakowanie kontenera–cysterny i jednostki transportowej.

    3. Podaj prawidłową kolejność informacji w dokumencie przewozowym dla materiałów niebezpiecznych. Podaj również jakie informacje powinien zawierać dokument przewozowy po rozładunku i nadaniu do przewozu próżnego, nieoczyszczonego zbiornika.

    4. Wymień pozostałe dokumenty wymagane Umową ADR, które powinny znaleźć się w jednostce transportowej w trakcie realizacji przewozu.

    Do każdego punktu należy wskaż podstawę prawną.

    0

    Zadanie z egzaminu DGSA – ADR – 09.05.2023, Warszawa

    Firma ABC z Warszawy zamierza nadać do firmy XYZ z Krakowa czterdzieści maszyn, które w swoich podzespołach zawierają po:

    – 7 litrów UN 1170, III GP,

    – 3 l UN 2790 (40 % roztwór).

    Waga jednej maszyny wynosi 40 kg. Każda maszyna została zapakowana w certyfikowaną skrzynię drewnianą. Skrzynie powinny być przewożone w odpowiedniej pozycji. Kierowca wyznaczony do realizacji przewozu nie posiada zaświadczenia o przeszkoleniu kierowcy (Zaświadczenia ADR). Określ:

    1. Klasyfikację maszyny (numer UN, prawidłowa nazwa przewozowa, grupa pakowania, kod klasyfikacyjny)

    2. Kod opakowania i pozostałe elementy oznakowania certyfikacyjnego.

    3. Oznakowanie sztuk przesyłek.

    4. Informacje, które powinny zostać zawarte w dokumencie przewozowym

    5. Wyposażenie pojazdu.

    0

    Przemysł biofarmaceutyczny

    Captor Therapeutics to firma biofarmaceutyczna, która wyspecjalizowała się w opracowywaniu i rozwoju leków wywołujących celowaną degradację białek. Koncentrują się na problematyce chorób autoimmunologicznych i nowotworowych dla których występują istotne deficyty w zakresie możliwości leczenia.

    W ostatnim czasie uczyliśmy się o tym, jak realizować przewozy lotnicze i drogowe wysyłanych próbek. Kładliśmy duży nacisk na przygotowanie przesyłek zgodnie z przepisami prawa, bezpieczeństwo, ale również optymalizację procesów pod względem ekonomicznym i logistyczno-transportowym.

    Dziękuję za zaufanie!

    0

    Dokumenty w pracy DGSA

    „Dawno” nie było akt do opiniowania – pomyślałam z przekąsem.

    Przyszły. Dokładnie jeden dzień później, jakby los chciał znów pokazać, że pewne kwestie są nieuniknione.

    Cóż… nie da się ukryć, że styczeń i luty kojarzone są w pracy doradcy głównie ze sprawozdaniem rocznym. Zainteresowane przedsiębiorstwa dzwonią, piszą, pytają, a szczęśliwi posiadacze świadectwa wszystkim i każdemu z osobna przypominają o konieczności wypełnienia tego obowiązku i zachowania deadline’u. 🙂

    W sumie to chciałabym, żeby mnie również ten czas kojarzył się tylko ze sprawozdaniami. Tymczasem okres ten wypełniony jest u mnie wszystkim co możliwe, zaczynając od wspomnianych akt i opinii, idąc przez programy szkoleń, protokoły ze szkoleń i harmonogramy do nich, kończąc na planach ochrony. W samym styczniu udało mi się stworzyć dwa nowe plany na transport drogowy oraz skonsultować kolejne dwa na transport drogowy i kolejowy.

    „Popełniłam” również publikację o transporcie kombinowanym, która pewnie wkrótce ujrzy światło dziennie w jednym z periodyków.

    Ogólnie rzecz biorąc, to nie jestem fanką dokumentacji. Wolę rozmawiać i mówić. Ale skoro trzeba, to niestety nie ma wyjścia…

    0