Zadanie nr 7 – Egzamin DGSA: ADR

Firma PHU Trans z Warszawy wysyła do firmy BetaChem z Lublina do przewozu materiał niebezpieczny w kontenerze-cysternie. Materiał charakteryzuje się następującymi właściwościami:

  • powoduje całkowitą martwicę nieuszkodzonej skóry po czasie narażenia 3,5 min.,
  • charakteryzuje się temperaturą zapłonu (Tz) 30 stopni Celsjusza i temperaturą początku wrzenia (Twrz) 70 stopni Celsjusza.

Kontener-cysterna o pojemności 24000 l, maksymalnie napełniona. Przewożony materiał to mieszanina składająca się z substancji o następujących nazwach technicznych: kwas ortofosforowy (V) i metylobenzen.

  1. Podaj numer UN towaru niebezpiecznego, prawidłową nazwę przewozową, kod klasyfikacyjny, grupę pakowania, numery nalepek ostrzegawczych.
  2. Podaj maksymalny stopień napełnienia cysterny w/w materiałem, którego gęstość w temperaturze 15 °C wynosi d15= 995,4 kg/m3, gęstość w temperaturze 50 °C d50= 972,5 kg/m3, średnia temperatura cieczy w trakcie napełniania wynosi tF = 20 °C Proszę podać sposób obliczenia wyniku.
  3. Podaj kod wymaganej cysterny. Czy można zastosować cysternę o kodzie L4BH, L10BH lub SGAV?
  4. Załóżmy, że przedsiębiorstwo dysponuje tylko i wyłącznie cysterną o kodzie L10CH. Czy cysterna o tym kodzie może zostać użyta do w/w przewozu? Czy maksymalny stopień napełnienia cysterny ulegnie zmianie? Jeżeli tak, to jaka maksymalna ilość materiału niebezpiecznego mogłaby zostać umieszczona w takiej cysternie?
  5. Określ oznakowanie jednostki transportowej, zakładając, że kontener-cysterna nie jest widoczny z zewnątrz przewożącego go pojazdu.
  6. Sporządź dokument przewozowy, zgodnie z założeniami 2).
  7. Określ, czy przy napełnianiu cysterny należy ograniczyć prędkość napełniania?
  8. Jaki pojazd specjalistyczny powinien zostać użyty do przewozu w/w materiału? Czy pojazd ten może zostać zastąpiony pojazdem AT?
  9. Określ, czy w/w materiał mógłby zostać przewieziony w cysternie przenośnej.
  10. Określ, czy realizując przewóz w/w materiału niebezpiecznego, dopuszczalne jest skorzystanie z wyłączenia „Limited Quantities” (Towary niebezpieczne zapakowane w ilościach ograniczonych). Jeżeli tak, to jakie limity powinny zostać zachowane dla opakowania wewnętrznego i całkowitej masy brutto sztuki przesyłki?
  11. Określ, czy jednostka transportowa, która realizuje w/w przewóz mogłaby przejechać przez tunele kategorii B, D, E.
0

Zadanie nr 6 – Egzamin DGSA: ADR

Firma CarboChem z Lublina wysyła do firmy Eco-DG przewóz 17500 kg towaru niebezpiecznego o numerze UN 1361. W trakcie badań okazało się, że próbka sześcienna o boku 2,5 cm wysyłanego materiału ulega samozapaleniu w temperaturze 140 stopni Celsjusza. Odbiorca wymaga, aby towar niebezpieczny został przewieziony w cysternie stałej. Siedziba firmy Eco-DG mieści się w Krakowie.

  1. Podaj numer UN towaru niebezpiecznego, prawidłową nazwę przewozową, kod klasyfikacyjny, grupę pakowania, numer nalepki ostrzegawczej.
  2. Określ, jakie natężenie zagrożenia stwarza przewożony towar niebezpieczny.
  3. Określ, czy cysterna, która wymagana jest do przewozu w/w materiału jest cysterną wyposażoną w wewnętrzny zawór odcinający.
  4. Określ, czy cysterna mogłaby zostać zastąpiona cysterną o kodzie: SGAV, SGAH lub L4BH?
  5. W jakich przypadkach, przed rozładunkiem materiału, konieczne jest wprowadzenie gazu obojętnego do cysterny?
  6. Określ, czy przy przewozie w/w materiału niebezpiecznego konieczne jest stosowanie środków zapobiegających gromadzeniu się ładunków elektrostatycznych.
  7. Określ oznakowanie pojazdu.
  8. Sporządź dokument przewozowy.
  9. Określ dokumentację, która powinna być przewożona w jednostce transportowej.
  10. Określ, czy do realizacji tego przewozu mógłby zostać użyty pojazd FL.
  11. Określ, czy towar niebezpieczny o numerze UN 1361 może być przewożony luzem.
  12. Zakładając, że w trakcie realizacji przewozu doszło do zdarzenia, podczas którego uwolniło się 50 kg w/w materiału niebezpiecznego, a straty związane ze zniszczeniem środowiska oszacowano na 0,5 mln złotych, oceń konieczność sporządzenia raportu powypadkowego. Komu i w jakim terminie przekazuje się taki raport?
0

Zadanie nr 5 – Egzamin DGSA: ADR

Zakłady Chemiczne ze Szczecina chcą nadać do przewozu herbicyd o nazwie chemicznej sulfentrazon, który został zaklasyfikowany jako UN 3082. Ilość materiału to 17250 l. Odbiorca – firma Agrosnova z Wrocławia, wymaga, aby towar został dostarczony w  dużych pojemnikach do przewozu luzem (DPPL), złożonych, z naczyniem wewnętrznym z elastycznego tworzywa sztucznego i aluminiową osłoną zewnętrzną. Materiał wrze w 80oC.

  1. Określ numer UN, kod klasyfikacyjny, klasę, grupę pakowania, nalepkę i znak dla w/w towaru niebezpiecznego.
  2. Towar niebezpieczny ma być zapakowany do w/w opakowań o maksymalnie możliwej objętości. Opakowania zostały wyprodukowane w lipcu 2016. Podaj kod wymaganego opakowania i określ pozostałe elementy oznakowania certyfikacyjnego.
  3. Określ stopień napełnienia dużego pojemnika do przewozu luzem (DPPL) i podaj ilość opakowań, która będzie niezbędna do zrealizowania tego przewozu.
  4. Określ oznakowanie dużego pojemnika do przewozu luzem (DPPL).
  5. Określ, jakim badaniom poddawane są duże pojemniki do przewozu luzem (DPPL), przed przekazaniem ich do eksploatacji.
  6. Sporządź dokument przewozowy.
  7. Wymień dokumenty, które powinny być przewożone w jednostce transportowej.
  8. Określ oznakowanie jednostki transportowej.
  9. Określ, czy opakowania zawierające w/w materiał niebezpieczny mogą być przewożone w pojazdach odkrytych.
  10. Określ, czy w/w materiał mógłby być przewożony w cysternach przenośnych.
  11. Wyjaśnij znaczenie liczby Kemlera dla UN 3082.
  12. Określ, czy byłoby możliwe wyłączenie całkowite spod przepisów ADR dla UN 3082. Jeżeli tak, to jakie warunki powinny zostać spełnione?

 

0

Zadanie nr 4 – Egzamin DGSA: ADR

Firma Phosphorus z Gdańska zamierza skierować w styczniu do przewozu FOSFOR BIAŁY STOPIONY.  Przewóz ma się odbywać w cysternie stałej. Ilość  całkowita materiału to 22000 l. Odbiorcą są Zakłady Chemiczne z Białegostoku. Wykonaj następujące polecenia:

  1. Podaj numer UN towaru niebezpiecznego, prawidłową nazwę przewozową, kod klasyfikacyjny, grupę pakowania oraz numery nalepek ostrzegawczych.
  2. Podaj kod wymaganej cysterny. Czy jest to cysterna z górnymi otworami do napełniania i rozładunku? Czy jest to cysterna zamknięta hermetycznie?
  3. Sporządź dokument przewozowy dla: cysterny w stanie ładownym i próżnego pojazdu–cysterny.
  4. Określ oznakowanie pojazdu–cysterny. Czy nalepki ostrzegawcze mogą zostać zmniejszone? W jakich przypadkach i do jakich wymiarów?
  5. Określ, czy przewożony materiał reaguje niebezpiecznie z wodą.
  6. Określ, jakie dodatkowe wymagania należy spełnić przy kierowaniu do przewozu próżnej nieoczyszczonej cysterny.
  7. Określ, czy zamknięcia cysterny powinny być zabezpieczone w szczególny sposób.
  8. Określ, jakie dokumenty powinny być przewożone w jednostce transportowej.
  9. Określ wyposażenie przeciwpożarowe, inne wyposażenie i wyposażenie dla ochrony indywidualnej, które powinno znajdować się w jednostce transportowej przy realizowaniu tego przewozu.
  10. Określ, przez jakie kategorie tuneli nie może przejechać jednostka transportowa.
  11. Określ, czy przedsiębiorstwo, które zaangażowane jest w realizowanie takich przewozów, powinno podjąć współpracę z doradcą ds. bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych.
  12. Określ, jakie moduły powinno zawierać szkolenie dla pracowników, którzy są zaangażowani w prace związane z przewozem w/w materiału niebezpiecznego.
0

Zadanie nr 3 – Egzamin DGSA: ADR

Firma Poland Chem Sp. z o.o. z Warszawy zamierza nadać do firmy Delta z Poznania towar niebezpieczny. Nazwa materiału, który ma zostać nadany to CYKLOPROPAN. Odbiorca wymaga przewozu w cysternie stałej z izolacją cieplną o pojemności 27000 l. Ilość całkowita towaru niebezpiecznego to 14150 kg. Korzystając z podanych informacji, wykonaj następujące polecenia:

  1. Podaj numer UN towaru niebezpiecznego, prawidłową nazwę przewozową, kod klasyfikacyjny, grupę pakowania, numer nalepki ostrzegawczej.
  2. Podaj kod wymaganej cysterny. Czy jest to cysterna z dolnymi otworami do napełniania i rozładunku? Czy jest to cysterna zamknięta hermetycznie?
  3. Określ maksymalny stopień napełnienia cysterny. Czy możliwe jest zrealizowanie tego przewozu?
  4. Określ, czy wymagana cysterna mogłaby zostać zastąpiona cysterną o kodzie P26DH lub P12BH?
  5. Sporządź dokument przewozowy.
  6. Określ dokumenty, które powinny być przewożone w pojeździe.
  7. Określ oznakowanie pojazdu.
  8. Określ, czy na tabliczce lub bezpośrednio na ściankach zbiornika powinien zostać podany odnośny czas utrzymywania?
  9. Określ, czy CYKLOPROPAN może być przewożony w pojazdach-bateriach.
  10. Określ, jakie wymagania powinna spełniać izolacja cieplna?
  11. Określ, czy podczas załadunku w/w materiału niebezpiecznego możliwe jest używanie ogrzewaczy spalinowych?
  12. Określ, czy przedsiębiorstwo, które zaangażowane jest w realizowanie w/w przewozów, powinno wdrożyć plan ochrony towarów dużego ryzyka. Jeżeli tak, określ, czy plan ochrony powinien zawierać:
  • ogólny podział obowiązków w zakresie ochrony,
  • wykaz wszystkich towarów niebezpiecznych, które obecne są w przedsiębiorstwie,
  • skuteczne i aktualne procedury powiadamiania i postępowania w przypadkach zagrożeń, nieprzestrzegania zasad bezpieczeństwa i związanych z nimi zdarzeń.
0

Zadanie nr 2 – Egzamin DGSA: ADR

Firma Multichem z Rzeszowa zamierza nadać do firmy Unia odpad o nazwie technicznej chlorek tetrametyloamoniowy, który klasyfikowany jest jako towar niebezpieczny. Nadawca posiada następujące informacje na temat materiału:

  • nr UN: UN 2810,
  • toksyczność doustna, LD50 = 0,25 g/kg,
  • gęstość względna w temperaturze 15 oC, d15 = 1,32 kg/l,
  • gęstość względna w temperaturze 50 oC, d50 = 1,27 kg/l,
  • średnia temperatura cieczy podczas napełniania – tf = 20 oC

Ponadto, w niezaktualizowanej karcie MSDS umieszczony jest zwrot ryzyka R53. Odbiorca wymaga przewozu w kontenerze-cysternie o pojemności 25000 l, maksymalnie napełnionej. Siedziba firmy Unia znajduje się w Gdyni. Korzystając z podanych informacji, wykonaj następujące polecenia:

  1. Podaj numer UN towaru niebezpiecznego, prawidłową nazwę przewozową, kod klasyfikacyjny, grupę pakowania oraz numery nalepek ostrzegawczych.
  2. Podaj kod wymaganej cysterny. Czy jest to cysterna zamknięta hermetycznie?
  3. Czy wymagana cysterna mogłaby zostać zastąpiona cysterną o kodzie L10CH, SGAV lub L4BN?
  4. Określ maksymalny stopień napełnienia kontenera-cysterny.
  5. Sporządź dokument przewozowy dla: kontenera-cysterny w stanie ładownym i próżnego kontenera–cysterny.
  6. Określ oznakowanie, zakładając, że kontener-cysterna nie jest widoczny z zewnątrz przewożącego go pojazdu.
  7. Określ czy przedsiębiorca, który realizuje takie przewozy powinien zapewnić pracownikom zaangażowanym w czynności z nimi związane, szkolenie z zakresu zapewnienia bezpieczeństwa?
  8. Określ dokumentację, która powinna znajdować się w jednostce transportowej.
  9. Określ, co jaki czas zbiornik i jego wyposażenie powinny być poddawane badaniom okresowym. Czy badanie to powinno obligatoryjnie zawierać próbę ciśnieniową hydrauliczną?
  10. Czy na kontenerze-cysternie powinny być naniesione następujące dane:
  • pojemność zbiornika,
  • największa dopuszczalna masa brutto,
  • napis „cysterna odejmowalna”,
  • rok produkcji.
0

Zadanie nr 1 – Egzamin DGSA: ADR

Wychodząc naprzeciw potrzebom moich kursantów (i nie tylko) postanowiłam publikować autorskie zadania opisowe, które są jednym z elementów egzaminu dla kandydatów na doradców ADR/RID. Zadania konstruowane są w taki sposób, aby  dawały możliwość przećwiczenia maksimum zagadnień z zakresu problematyki przewozu towarów niebezpiecznych. Dzięki temu nauczysz się sprawnie poruszać po przepisach, egzamin okaże się nie być taki straszny, jakim się wydaje, a wiedza, która pozostanie w Twojej głowie to zwyczajny efekt „uboczny” rzetelnych przygotowań.

Firma Chempol nadaje do przewozu w cysternie stałej materiał niebezpieczny, dla którego toksyczność inhalacyjna LC50 wynosi 800 ml/m3, a stężenie pary nasyconej 9000 ml/m3 powietrza. Dane LC50 odpowiadają narażeniu w ciągu 4 godzin dla pary. Dla materiału wykonano również następujące badania:

Próba kontrolna: (stosunek masowy: 50% kwas azotowy (65% roztwór kwasu) : 50% celuloza) – czas przyrostu ciśnienia: t1 = 105 s, t2 = 102 s, t3= 98 s, t4= 102 s, t5 = 100 s,

Badany materiał: (stosunek masowy: 50% badany materiał : 50% celuloza) – czas przyrostu ciśnienia: t1 = 91 s, t2 = 94 s, t3 = 92 s, t4 = 88 s, t5 = 95 s.

Ilość materiału, która jest kierowana do przewozu to 30000 l. Odbiorcą towaru niebezpiecznego jest firma Adchem. Przedsiębiorstwo nadawcy zlokalizowane jest w Krakowie, a odbiorcy w Warszawie. Nazwa chemiczna przewożonego materiału to azotan ołowiu (II). W karcie MSDS widnieje informacja, że materiał został przyporządkowany do kategorii 1 toksyczności ostrej.

  1. Podaj numer UN towaru niebezpiecznego, prawidłową nazwę przewozową, kod klasyfikacyjny, grupę pakowania, numery nalepek ostrzegawczych.
  2. Podaj kod wymaganej cysterny. W ile i jakie zamknięcia powinna być wyposażona cysterna? Czy wskazana cysterna mogłaby być wyposażona w zawory podciśnieniowe lub zawory wentylacyjne wymuszonego działania?
  3. Określ, czy urządzenia i armatura umieszczone w górnej części zbiornika powinny być umieszczone w obudowanej wnęce? Czy dopuszcza się zastosowanie innych rozwiązań w tym zakresie?
  4. Czy cysterna może być stosowana do przewozu artykułów konsumpcyjnych?
  5. Czy do przewozu w/w materiału można zastosować cysternę o kodzie: a) L10CH, b) S10AH, c) L4BN.
  6. Określ oznakowanie jednostki transportowej.
  7. Sporządź dokument przewozowy.
  8. Określ jakie dokumenty powinny być przewożone w jednostce transportowej.
  9. Określ wyposażenie, które powinno być przewożone w jednostce transportowej.
  10. Podczas przewozu w/w materiału postoje na potrzeby służbowe, w miarę możliwości nie powinny odbywać w niektórych miejscach. Jakie to miejsca?
  11. Jaki pojazd powinien zostać użyty do przewozu w/w materiału? Czy mógłby zostać zastąpiony pojazdem FL?
  12. Określ przez jakie kategorie tuneli może przejechać pojazd.
  13. Określ, czy:
  • w kabinie kierowcy powinno być zainstalowane urządzenie sterujące, umożliwiające rozłączenie głównego wyłącznika akumulatora,
  • główny wyłącznik akumulatora powinien znajdować się w specjalnej obudowie,
  • przewody od akumulatora do alternatora powinny być zabezpieczone bezpiecznikami topikowymi lub wyłącznikami automatycznymi,
  • pojazd powinien być wyposażony w ogranicznik prędkości.
0

Ignorancja – kosztowna i niebezpieczna

Magazynowanie chemikaliów nie jest tematem najprostszym. Niezbyt obszerną część wytycznych z tego zakresu znajdziemy w odpowiednich, dedykowanych temu zagadnieniu aktach prawnych, część wiedzy przetransferujemy z innej problematyki, niemniej jednak w tej dziedzinie największy udział przypada na angażowanie wiedzy i doświadczenia z wielu innych obszarów – m. in. chemia, fizyka, transport, technika, budownictwo, ochrona przeciwpożarowa i bezpieczeństwo pracy. Nie lada wyzwaniem jest również umiejętne i elastyczne połączenie wiedzy i doświadczenia z tych dziedzin w użyteczną, spójną całość. Swoją wiedzę na temat magazynowania chemikaliów kształtowałam i rozwijałam przez wiele lat, dzięki czemu mogę dzielić się nią z innymi przedsiębiorstwami oraz staram się ją „przelewać” w publikacje specjalistyczne (w tym książka). Oprócz tego, zdobyte doświadczenie i przeanalizowanie szeregu różnych przypadków zaowocowało uznaniem jako biegły sądowy w tym zakresie.

Podczas swojej pracy widziałam już wiele magazynów. Część z nich prosperowała i wyglądała naprawdę dobrze, część prosperowała źle, ale wspólnym działaniem udało się je doprowadzić do porządku. Wspólne działanie jest tutaj aspektem kluczowym, ponieważ same zalecenia nie wystarczą. Zmiany mogą zostać wdrożone tylko przy pełnej odpowiedzialności, staraniach i działaniach osób zarządzających przedsiębiorstwem. Zdarzały się również takie magazyny, o których wolałabym kompletnie zapomnieć, biorąc pod uwagę postawę ignorującą i ignorancką przedsiębiorstwa w stosunku do tak ważnego tematu, jakim jest magazynowanie chemikaliów. „Powiesimy dziesięć gaśnic i kupimy ze trzy wanny wychwytowe”/”Zajmiemy się tym później” – typowe myślenie kadry zarządzającej robiącej wszystko na pokaz. Zatrważające jest to, że wśród tych przedsiębiorstw zdarzały się firmy, które mają przepięknie wykreowany wizerunek w TV, czasopismach, mediach społecznościowych. Być może słowo „wykreowany” w tym przypadku to słowo klucz, bo najważniejsze dla nich jest sztuczne ukształtowanie pożądanego obrazu? Pomieszczenia, w których wykonuje się czynności związane z obrotem chemikaliami to nie są pomieszczenia, które mają sprawiać dobre, a zarazem złudne pierwsze wrażenie. To pomieszczenia, w których wyposażenie, procesy i prace powinny być zorganizowane tak, aby zapewnić jak najwyższą ochronę wspólnej przestrzeni i efektywny obrót chemikaliami. Według mnie chemia nie uznaje półśrodków, bo jakiekolwiek pomyłki i niedociągnięcia w tym zakresie są kosztowne i przede wszystkim niebezpieczne. Pamiętaj, że nawet małe i powolne zmiany, ale równocześnie konsekwentne doprowadzają do założonego celu. Dobrze zorganizowana gospodarka magazynowa to działania zaplanowane przez pryzmat bezpieczeństwa i efektywności. Jednakże zanim rzeczywiście dojdziemy do upragnionego celu, nie da się ukryć, zaczynamy od analizy naruszeń. Jak myślisz, jakie najczęstsze błędy przedsiębiorcy popełniają w tym zakresie?

1. Brak wyobraźni.

„Na pewno nic się nie stanie”/”Robiliśmy tak zawsze”/”Przy następnej dostawie zrobimy inaczej”/”Chyba może tak zostać?”/”Może zmienimy opis magazynowania w karcie charakterystyki?”

Mój komentarz – pewność siebie i zmiany w dokumentach na pewno załatwią sprawę. Aby wszystko nabrało mocy, proponuję dodatkowo kartę oprawić w ramki – wtedy na pewno nic się nie stanie. Oczywiście ironizuję, bo czasami moja tolerancja na absurdy jest bliska zeru. To, że nic nie stało się za setnym razem, nie oznacza, że nie stanie się za sto pierwszym.

A gdy coś już się stanie to: „Myślałem, że…”, „Przytrafiło nam się…” – dla mnie to typowe lokowanie porażek poza decyzjami – w czynnikach zewnętrznych, tj. źle funkcjonujące narzędzia, niewłaściwa organizacja, niefortunny splot wszystkich możliwych czynników. Gdy już doszło do wypadku, incydentu, innego zdarzenia, energię, którą tracisz na rozgrzeszanie swoich decyzji, spożytkuj lepiej na wdrożenie zmian, w wyniku których ryzyko wystąpienia sytuacji o charakterze negatywnym jest znikome.

2. Kompatybilność, rozdzielenie chemikaliów.

W wielu przypadkach nie zdajemy sobie sprawy z tego, że znaczna część substancji, mieszanin, przedmiotów zawierających te indywidua nie powinna być przechowywana razem w jednym pomieszczeniu lub w bezpośrednim sąsiedztwie. Dlaczego? Odpowiedź jest bardzo prosta. Może dojść do reakcji niebezpiecznej w wyniku której może nastąpić: wydzielanie ciepła, gazów palnych, trujących, duszących, utleniających, spalanie, tworzenie materiałów żrących i/lub niestabilnych, bądź kombinacja tych zjawisk. Decyzje dotyczące rozdzielenia chemikaliów podejmuję tak naprawdę na podstawie przeanalizowania wielu aspektów – od ogółu do szczegółu, tj. od drobnostek dotyczących stanu skupienia, po reakcje charakterystyczno-niebezpieczne. Możemy oczywiście dokonać prostego podziału na podstawie chociażby zagrożeń dominujących i dodatkowych, ale proszę pamiętać, że jest wiele grup materiałów, które wymagają szczególnego traktowania, np. chlorany, bromiany, nadmanganiany, cyjaniany, kwasy, zasady, azydki, nadtlenki organiczne, proszki metali, związki metali, halogenowane węglowodory i wiele innych.

3. Brak fundamentów.

Nieodpowiednia temperatura i wilgotność w magazynie, narażanie materiałów na działanie promieni słonecznych i miejscowe działanie ciepła. Niezależnie od tego, czy mamy styczność z substratami, materiałami pomocniczymi do produkcji, czy też gotowymi produktami, powinnyśmy zadbać i kontrolować wymienione czynniki. Przestrzeganie wytycznych w tym zakresie zapewnia optymalną jakość materiałów, niezależnie od ich przeznaczenia i pełnionej funkcji.

4. Wyposażenie magazynów, środki ochrony ogólnej i indywidualnej.

To zdecydowanie zbyt obszerny temat, a zarazem świetny na odrębną publikację. Podstawowe błędy to przede wszystkim braki i źle dobrane elementy wyposażenia, chęć wyposażenia ludzi i pomieszczenia w sposób uniwersalny. Nie twierdzę, że tak się nie da. Jest to realne, ale tylko w konkretnych, uzasadnionych przypadkach. Jednakże należy pamiętać o tym, że do wielu kwestii trzeba będzie podejść w sposób indywidualny, gdyż bardzo często materiały charakteryzują się skrajnie różnymi właściwościami fizykochemicznymi, a co za tym idzie wykazują odmienne zagrożenie i jego natężenie.

0

Bezpieczna praca z chemikaliami

Jednym z istotniejszych czynników wpływających na efektywny przepływ surowców i produktów jest dobrze zorganizowany transport i czynności mu towarzyszące. Niemniej jednak, jak już chemikalia znajdą się na terenie przedsiębiorstwa, są wykorzystywane do celów zawodowo-przemysłowych. Nie ulega wątpliwościom, że jest to moment, w którym pracownik jest najbardziej narażony na bezpośredni kontakt z chemikaliami. W sytuacji tej, szereg różnorodnych czynników i ich kombinacji może doprowadzić do negatywnych następstw, będących skutkiem wystąpienia zagrożenia, incydentu lub wypadku. Zdrowie i życie ludzkie nie ma ceny, stąd bardzo ważne jest uświadomienie pracowników o zagrożeniach stwarzanych przez chemikalia, sposobach ich magazynowania, postępowania, usuwania oraz reagowania w sytuacjach awaryjnych. Oprócz najważniejszego aspektu (zdrowie i życie ludzkie), dzięki posiadanej wiedzy i świadomości, minimalizujemy również ryzyko strat w zakresie środowiska naturalnego i mienia.

W ubiegłym miesiącu miałam ponowną przyjemność prowadzić szkolenie w firmie Linetech. Przedsiębiorstwo to obecne jest w siedmiu portach lotniczych: Warszawa, Poznań, Katowice, Kraków, Gdańsk, Rzeszów oraz Wrocław. Sezonowo stacjonuje również w innych krajach (Francja, UK, Irlandia, Szwecja). Firma zajmuje się najbardziej skomplikowanymi przeglądami technicznymi samolotów, jak również ich naprawami strukturalnymi. Mam niesamowitą przyjemność współpracować z nimi od dłuższego czasu również w innych zakresach (Zobacz pozostałe referencje). Nasze ostatnie szkolenie było szkoleniem spersonalizowanym dotyczącym bezpiecznej pracy z chemikaliami i odbywało się na terenie przedsiębiorstwa. Dzięki takim warunkom szkolenie było typowo praktyczne. Mieliśmy okazję zajrzeć w każdy zakątek z chemikaliami, gdzie omawiałam wszystko na przykładzie. Cieszy mnie fakt, że na rynku polskim są firmy, które dbają o bezpieczeństwo swoich pracowników. Mam nadzieję, że przykład ten będzie zaraźliwy dla innych. Przedsiębiorstwu Linetech dziękuję za zaufanie i przemiłą współpracę 🙂

Efekt naszej kolejnej współpracy przedstawiam w liście referencyjnym:

I poniżej kilka interesujących zdjęć z mojego pobytu:

 

0

Obniżamy koszty realizacji przewozów – wyłączenie LQ w przewozach drogowych towarów niebezpiecznych

Realizowanie przewozów towarów niebezpiecznych na wyłączeniach całkowitych i/lub częściowych przynosi multum korzyści dla przedsiębiorstw zaangażowanych w ten proces. Usprawnienie przepływu surowców, produktów i innych indywiduów oraz znaczące obniżenie kosztów związanych z przewozami to tylko część atutów wynikających z dobrze zaplanowanego łańcucha transportowego. Coraz popularniejszym wyłączeniem, wykorzystywanym w tym zakresie jest wyłączenie „LQ” – Limited Quantities – wyłączenie dla towarów niebezpiecznych zapakowanych w ilościach ograniczonych.

Jakie towary przewożone są jako towary zapakowane w ilościach ograniczonych? (przykłady)

Takich przykładów jest niezliczona ilość, ponieważ przewożone są w taki sposób właściwie wszystkie towary w stosunku do których można wykorzystać wyłączenie LQ. Będą to m. in. surowce, substancje/mieszaniny pomocnicze i wyroby gotowe. Warto zaznaczyć, że wśród nich znajdują się również materiały/przedmioty, które używane są na co dzień w gospodarstwie domowym.

Rys. 1. Przykłady towarów przewożonych jako LQ – bita śmietana (aerozole), płyn do spryskiwaczy, zapałki.

 

Rys. 2. Przykłady towarów przewożonych jako LQ – spirytus, wyroby perfumeryjne, lakiery do paznokci.

 

 

Jakie czynniki mają wpływ na ograniczenie kosztów przy realizowaniu przewozów towarów zapakowanych jako LQ?

Musisz wiedzieć, że:

  • firmy przewozowe pobierają nawet czterokrotnie niższe dopłaty do przewozów towarów niebezpiecznych zapakowanych w ilościach ograniczonych (w stosunku do dopłat do przewozów realizowanych na pełnych przepisach),
  • pracownicy zaangażowani w czynności związane z przewozem towarów niebezpiecznych zapakowanych w ilościach ograniczonych powinni zostać przeszkoleni stosownie do ich odpowiedzialności i obowiązków – tzw. potocznie szkolenie stanowiskowe, co pozwala ograniczyć koszty związane m. in. z pełnymi kursami ADR (Zaświadczenie ADR dla kierowców nie jest wymagane),
  • opakowania certyfikowane nie są wymagane (koszt certyfikowanej  skrzyni tekturowej – ok. 100 zł netto, niecertyfikowanej – 2 – 7 zł netto),
  • zostają ograniczone koszty związane z zakupem oznakowania,
  • nie ma obowiązku zaopatrzenia jednostki transportowej w inne wyposażenie, wyposażenie dla ochrony indywidualnej, wyposażenie przeciwpożarowe w takiej ilości, jakie jest wymagane dla przewozów realizowanych na pełnych przepisach ADR.

 

Koszty dotyczące opakowań i przewozów na pierwszy rzut oka nie robią spektakularnego wrażenia. Przeanalizujmy więc te kwestie na przykładzie przedsiębiorstwa farmaceutycznego. Duże przedsiębiorstwo farmaceutyczne, z jednego zakładu wysyła średnio 2 – 4 przesyłki kurierskie dziennie z materiałami, które klasyfikowane są jako towary niebezpieczne. Przyjmijmy wartość średnią – 3 przesyłki dziennie i 22 dni robocze. Do towarów wysyłanych na pełnych przepisach dopłata wynosi średnio 400 zł, do LQ – ok. 80 – 100 zł (średnio: 90 zł, różnica 310 zł). Koszt opakowania certyfikowanego do tak małej przesyłki to ok. 40 zł, niecertyfikowanego – ok. 2 zł (różnica 38 zł).

 

Pamiętaj, że symulacja dotyczy tylko i wyłącznie kosztów w zakresie opakowań i dopłat w aspekcie firm kurierskich (małe, pojedyncze wysyłki). Biorąc pod uwagę te czynniki, w ciągu roku przedsiębiorstwo może zaoszczędzić ponad ćwierć miliona złotych. Tak naprawdę da się zrobić w tym zakresie znacznie więcej. Dalej jesteś pewien, że potrzebujesz doradcy tylko w celu bezmyślnego wypełniania obowiązujących przepisów?

 

Kiedy dopuszczone jest korzystanie z wyłączenia LQ?

Jeżeli w kolumnie 7a w Tabeli A, zawartej w Umowie ADR, wskazano liczbę większą niż zero. W kolumnie tej został wskazany maksymalny limit ilościowy dla opakowania wewnętrznego lub przedmiotu.

Limity, czyli… jak zapakować towar?

Przy wykorzystywaniu wyłączenia LQ należy respektować limity ilościowe dla opakowania wewnętrznego lub przedmiotu. Limit ten został wskazany w kolumnie 7a Tabeli A, zawartej w Umowie ADR (Wykaz Towarów Niebezpiecznych). Ponadto, obowiązuje drugi limit, który zależny jest od sposobu zapakowania:

  • towary niebezpieczne zapakowane w opakowaniach wewnętrznych, które zostają kolejno umieszczone w odpowiednich opakowaniach zewnętrznych (np. skrzyniach tekturowych) – całkowita masa brutto końcowego efektu pakowania nie powinna przekraczać 30 kg,
  • towary niebezpieczne zapakowane w opakowaniach wewnętrznych, które zostają kolejno umieszczone na tacach obciągniętych folią termokurczliwą – całkowita masa brutto końcowego efektu pakowania nie powinna przekraczać 20 kg.

Ograniczenia ilościowe na pojazd będą zależne od dopuszczalnej masy całkowitej.

Przykład:

Zakłady farmaceutyczne Pharma Sp. z o. o. chcą nadać do przewozu bardzo popularną substancję – kwas acetylosalicylowy (kwas 2-acetoksybenzoesowy). Ilość substancji to 25 kg.

Kwas acetylosalicylowy klasyfikowany jest jako towar niebezpieczny kl. 6.1 (Materiały trujące), UN 2811, III GP. Limit maksymalny (ilość materiału) na opakowanie wewnętrzne, który został wskazany w kolumnie 7 a Tabeli A to 5 kg.

W tym przypadku można wykorzystać wyłączenie LQ, ponieważ limit, który został wskazany w kolumnie 7a jest większy od 0.

Jak należy zapakować towar, aby skorzystać z wyłączenia LQ?

Wybrane opakowanie zewnętrzne: niecertyfikowana skrzynia tekturowa

Materiał niebezpieczny należy umieścić w opakowaniach (opakowania wewnętrzne). Korzystając z maksymalnego limitu w każdym opakowaniu wewnętrznym można umieścić 5 kg substancji. Powstanie 5 opakowań wewnętrznych:

25 kg : 5 kg = 5 opakowań wewnętrznych

Opakowania wewnętrzne wraz z materiałem wypełniającym należy umieścić w skrzyni tekturowej. Maksymalna masa brutto sztuki przesyłki nie powinna przekroczyć 30 kg.

Oznakowanie

 

Sztuki przesyłki

Sztuki przesyłki powinny być oznakowane znakiem wskazanym poniżej. Minimalne wymiary znaku to 10 x 10 cm. W sytuacji gdy nie jest możliwe umieszczenie znaku o takich wymiarach (np. zbyt mała sztuka przesyłki), znak może zostać zmniejszony do wymiarów 5 x 5 cm, pod warunkiem, że pozostanie dobrze widoczny.

Rys. 3. Znak dla sztuk przesyłek zawierających towary niebezpieczne w ilościach ograniczonych – LQ.

 

Jednostki transportowe

  • jednostki transportowe przewożące towary niebezpieczne zapakowane w ilościach ograniczonych o masie maksymalnej powyżej 12 ton – z przodu i z tyłu znak, który wskazano na Rys. 3.,
  • kontenery przewożące towary niebezpieczne zapakowane w ilościach ograniczonych na jednostkach transportowych o masie maksymalnej powyżej 12 ton – na wszystkich czterech ścianach bocznych znak, który wskazano na Rys. 3.

 

Rys. 4. Jednostka transportowa przewożąca towary niebezpieczne zapakowane w ilościach ograniczonych – LQ.

 

Dokumentacja

Dokument przewozowy, zgodny z przepisami 5.4 Umowy ADR nie jest wymagany (oszczędność czasu i pracy personelu). Jedyne co należy zrobić, to poinformować przewoźnika w sposób pisemny informacje o całkowitej masie brutto towarów nadawanych jako LQ. Część firm kurierskich wymaga również podania numeru UN towaru niebezpiecznego. Niemniej jednak wszystkie zapisy, wymagane przez poszczególne firmy, można zamieścić w przewozowym dokumencie kurierskim.

Wyłączenie LQ funkcjonuje również w innych rodzajach transportu – kolejowy (RID), sródlądowy (ADN), morski (IMDG Code) i lotniczy (IATA DGR). W związku z tym zapraszam na konsultacje – chętnie opowiem jak należy przygotować takie transporty.

0