Czy ADR może się zmieścić w kieszeni?

Nadszedł czas w którym i ja postanowiłam zapoznać się z aplikacją ADR Tool. Powód jest bardzo prosty – szybka weryfikacja czy jest to narzędzie przydatne w pracy kierowcy i innych pracowników zaangażowanych w obrót towarami niebezpiecznymi. Sama bardzo chętnie będę korzystać z Wykazu Towarów Niebezpiecznych, który został zawarty w aplikacji. Deklaracja ta podyktowana jest bezpieczeństwem. Zabrzmi to dziwacznie, ale… moim bezpieczeństwem 🙂 Wielokrotnie odbieram telefony będąc uczestnikiem ruchu drogowego. Wygląda to mniej więcej tak:

(przykład modelowy)

X: Dzień dobry Pani Karolino, czy do UN XXXX możemy kupić pojazd AT?

KK: Tak. Ale to tak na 99%. Potwierdzę za 3 min.

(w tym momencie następuje oczekiwanie na czerwone światło i czas na przejrzenie Tabeli A w pliku .pdf)

Po tej chwili oddzwaniam lub odpisuję, że pojazd AT będzie wystarczający na 100%. Wolę upewnić się/sprawdzić/upewnić się/sprawdzić (jak przewoźnik w swoich obowiązkach wynikających z 1.4), zanim wydam ostateczny wyrok. Pomijając względy bezpieczeństwa, nie chcę poddawać się rutynie. Wieloletnia praca z chemią nauczyła mnie, że jedyne rzeczy, których możemy być pewni w życiu to śmierć i… podatki. 🙂

Dodatkowe korzyści?

Mój czas reagowania może skrócić się do 15 sekund, czego nie omieszkam sprawdzić w praktyce. Dobrze… do sedna. Pokażę Państwu jak to dokładnie wygląda. Uruchamiam aplikację i wpisuję numer UN. W moim przypadku będzie to etanol. Wiem, wiem… dużo przykładów opieram na alkoholu etylowym, ale taka już chyba natura Polaków 🙂

Wyszukiwanie towaru niebezpiecznego.

Następnie wybieram pozycję, która mnie interesuje. W następnym kroku mogę wybrać ilość towaru niebezpiecznego, która ma zostać przewieziona. Po zatwierdzeniu ilości otrzymuję informację na temat:

  • możliwości realizowania przewozu na 1.1.3.6,
  • tego czy jednostka powinna być zaopatrzona w tablice barwy pomarańczowej,
  • tego czy przewożony materiał jest towarem dużego ryzyka,
  • prawidłowych nazw przewozowych w kilku językach.

Tym razem wychodzi mi, że mogę jechać bez tablic. Uff…

Jak widać, jednym prostym kliknięciem można wyeliminować odwieczny dylemat kierowców – Mam zakładać tablice, czy nie?

Drobna sugestia do autorów aplikacji – Jak już liczycie potocznie zwane „punkty ADR”, to niech będą to „punkty”, a nie „punki”. Domniemuję jednak, że drobny błąd literowy jest przypadkowy, chociaż do samego etanolu pasowałby idealnie 🙂

Wszyscy doskonale wiemy, że przewozy (zwłaszcza w sztukach przesyłki) nie kończą się na jednym towarze. Mogę więc swobodnie dodać następny materiał. Tym razem metanol (vel „pijmy szybciej, bo się ściemnia), decydując się na 250 litrów:

Aplikacja dokonuje szybkiej kalkulacji i informuje, że przewóz powinien być realizowany pod pełnymi przepisami Umowy ADR. Dodatkowo wskazuje niezbędne elementy, które powinny znaleźć się w skrzynce ADR:

Aplikacja zawiera również wykaz rodzajów opakowań z tłumaczeniem na inne języki. Jest to opcja szalenie przydatna w przypadku sporządzania dokumentu przewozowego, aby opisać przewożone sztuki przesyłki:

Co mówią autorzy na temat aplikacji?

Dla kogo apka?

Użytkownikami aplikacji są głównie specjaliści z branży TSL (kierowcy zawodowi, spedytorzy krajowi oraz międzynarodowi, dyspozytorzy, specjaliści ds. obsługi klienta i przedstawiciele handlowi, pracownicy magazynu), ale też doradcy ADR (DGSA), pracownicy służb celnych, kontrolnych, ratowniczych, auditorzy,  wykładowcy czy studenci.

Jakie korzyści?

Aplikacja w prosty i szybki sposób daje możliwość identyfikacji towaru niebezpiecznego po numerze UN (nr UN), Prawidłowej Nazwie Przewozowej (PNP) czy numerze rozpoznawczym zagrożenia (kod Kemlera), przedstawia podstawowe informacje o towarze niebezpiecznym z Tabeli 3.2 Umowy ADR, także w formie zinterpretowanej, prezentując wyniki na czterech dedykowanych ekranach informacyjnych w zależności od potrzeb użytkownika (typy ekranów: Tabela A, Uproszczony, Kierowca, Incydent).

Użytkownik jest w stanie w bardzo łatwy sposób sprawdzić czy na pojeździe np. z załadowanymi dziesięcioma towarami niebezpiecznymi w określonych ilościach, muszą być otwarte tablice barwy pomarańczowej, jakie jest wymagane ogólne i indywidualne wyposażenie, czy towar niebezpieczny jest towarem dużego ryzyka, jakie ma właściwości niebezpieczne czy stan skupienia (ciecz, ciało stałe, gaz), a nawet zapoznać się ze źródłowymi przepisami szczególnymi, CV, S, V dotyczącymi danego towaru niebezpiecznego (w wersji wielkojęzykowej w 12 językach europejskich).

Aplikacja przedstawia w przystępny sposób interpretację przewozu przez tunele (również przez Eurotunel), czy informacji potrzebnych do stosowania wyłączenia wg 1.1.3.6 ADR (ilości załadowane na jednostkę transportową) również EQ, wskazuje limity dla towarów niebezpiecznych dużego ryzyka, obowiązek uzupełniania Prawidłowej Nazwy Przewozowej nazwą techniczną czy konieczność separacji od żywności oraz prezentuje zakazy ładowania razem.

Opisane narzędzia można wyszukać oraz pobrać, a autorzy bardzo zachęcają do korzystania: