Zadanie z egzaminu DGSA – RID – 10.10.2023, Warszawa

Firma XYZ z Poznania zamierza nadać 25000 litrów preparatu do usuwania farb olejnych o nazwie technicznej „WD100”. Preparat charakteryzuje się następującymi właściwościami: temperatura wrzenia 23°C, zapłonu 10°C, martwica skóry po czasie 2 minut i czasie obserwacji 34 minuty. Materiał stwarza zagrożenie dla środowiska. Przewóz powinien być realizowany w cysternie przenośnej. Odbiorcą towaru jest firma ABC z Olsztyna.

Określ:

  1. Prawidłową nazwę przeozową, numer UN, kod klasyfikacyjny i grupę pakowania materiału niebezpiecznego.
  2. Informacje w dokumencie przewozowym w poprawnej kolejności.
  3. Czy do przewozu można użyć cysterny o instrukcji T75. Uzasadnij odpowiedź.
  4. Oznakowanie cysterny przenośnej i jednostki transportowej przy założeniu, że cysterna przenośna nie jest widoczna z zewnątrz przewożącego ją pojazdu.

Do każdego punktu należy wskazać podstawę prawną.

0

Zadanie z egzaminu DGSA – ADR – 06.06.2023, Warszawa

Firma Smok z Krakowa zakupiła od firmy Chemeltrans z Tarnowa Podgórnego towar niebezpieczny o numerze UN 1231 w ilości 9000 litrów oraz towar niebezpieczny o numerze UN 1715 w ilości 10000 litrów. Towary przewożone są w dwukomorowym kontenerze-cysternie załadowanej na pojazd przykryty opończą. Materiały nie stwarzają zagrożenia dla środowiska. Przewidziany jest przejazd przez tunele. Bazując na podanych informacjach:

1.Podaj kod cysterny spełniający najniższe dopuszczalne wymagania konstrukcyjne.

2. Dobierz prawidłowe oznakowanie kontenera–cysterny i jednostki transportowej.

    3. Podaj prawidłową kolejność informacji w dokumencie przewozowym dla materiałów niebezpiecznych. Podaj również jakie informacje powinien zawierać dokument przewozowy po rozładunku i nadaniu do przewozu próżnego, nieoczyszczonego zbiornika.

    4. Wymień pozostałe dokumenty wymagane Umową ADR, które powinny znaleźć się w jednostce transportowej w trakcie realizacji przewozu.

    Do każdego punktu należy wskaż podstawę prawną.

    0

    Zadanie z egzaminu DGSA – ADR – 09.05.2023, Warszawa

    Firma ABC z Warszawy zamierza nadać do firmy XYZ z Krakowa czterdzieści maszyn, które w swoich podzespołach zawierają po:

    – 7 litrów UN 1170, III GP,

    – 3 l UN 2790 (40 % roztwór).

    Waga jednej maszyny wynosi 40 kg. Każda maszyna została zapakowana w certyfikowaną skrzynię drewnianą. Skrzynie powinny być przewożone w odpowiedniej pozycji. Kierowca wyznaczony do realizacji przewozu nie posiada zaświadczenia o przeszkoleniu kierowcy (Zaświadczenia ADR). Określ:

    1. Klasyfikację maszyny (numer UN, prawidłowa nazwa przewozowa, grupa pakowania, kod klasyfikacyjny)

    2. Kod opakowania i pozostałe elementy oznakowania certyfikacyjnego.

    3. Oznakowanie sztuk przesyłek.

    4. Informacje, które powinny zostać zawarte w dokumencie przewozowym

    5. Wyposażenie pojazdu.

    0

    Przemysł biofarmaceutyczny

    Captor Therapeutics to firma biofarmaceutyczna, która wyspecjalizowała się w opracowywaniu i rozwoju leków wywołujących celowaną degradację białek. Koncentrują się na problematyce chorób autoimmunologicznych i nowotworowych dla których występują istotne deficyty w zakresie możliwości leczenia.

    W ostatnim czasie uczyliśmy się o tym, jak realizować przewozy lotnicze i drogowe wysyłanych próbek. Kładliśmy duży nacisk na przygotowanie przesyłek zgodnie z przepisami prawa, bezpieczeństwo, ale również optymalizację procesów pod względem ekonomicznym i logistyczno-transportowym.

    Dziękuję za zaufanie!

    0

    Dokumenty w pracy DGSA

    „Dawno” nie było akt do opiniowania – pomyślałam z przekąsem.

    Przyszły. Dokładnie jeden dzień później, jakby los chciał znów pokazać, że pewne kwestie są nieuniknione.

    Cóż… nie da się ukryć, że styczeń i luty kojarzone są w pracy doradcy głównie ze sprawozdaniem rocznym. Zainteresowane przedsiębiorstwa dzwonią, piszą, pytają, a szczęśliwi posiadacze świadectwa wszystkim i każdemu z osobna przypominają o konieczności wypełnienia tego obowiązku i zachowania deadline’u. 🙂

    W sumie to chciałabym, żeby mnie również ten czas kojarzył się tylko ze sprawozdaniami. Tymczasem okres ten wypełniony jest u mnie wszystkim co możliwe, zaczynając od wspomnianych akt i opinii, idąc przez programy szkoleń, protokoły ze szkoleń i harmonogramy do nich, kończąc na planach ochrony. W samym styczniu udało mi się stworzyć dwa nowe plany na transport drogowy oraz skonsultować kolejne dwa na transport drogowy i kolejowy.

    „Popełniłam” również publikację o transporcie kombinowanym, która pewnie wkrótce ujrzy światło dziennie w jednym z periodyków.

    Ogólnie rzecz biorąc, to nie jestem fanką dokumentacji. Wolę rozmawiać i mówić. Ale skoro trzeba, to niestety nie ma wyjścia…

    0

    Ukryte towary niebezpieczne

    Niezależnie od rodzaju transportu, ukryte towary niebezpieczne stanowią dość duże wyzwanie dla wszystkich uczestników przewozu biorących udział w łańcuchu transportowym. Na przestrzeni wieloletniej pracy zawodowej w zakresie wspomnianej problematyki, zauważyłam, że proceder ten realizowany jest w sposób:

    • świadomy,
    • nieświadomy.

     

    Świadome ukrywanie towarów niebezpiecznych wynika głównie z następujących przyczyn:

    • niechęć przedsiębiorców do ponoszenia dodatkowych, często nieopłacalnych i wygórowanych kosztów związanych z przewozem towarów niebezpiecznych,
    • ograniczone możliwości logistyczno-transportowe, wynikające z faktu, iż część firm nie podejmuje się przewozu/manipulowania towarami niebezpiecznymi.

     

    Nieświadome ukrywanie towarów niebezpiecznych wynika kluczowo z:

    • niewiedzy nt. istnienia odrębnych regulacji dotyczących przewozu towarów niebezpiecznych,
    • nieutożsamiania się z rolą uczestnika przewozu towarów niebezpiecznych (przewóz kojarzony jest tylko i wyłącznie z przemieszczeniem towarów za pomocą środka transportu).

     

    Przykładów nie trzeba szukać daleko i skrupulatnie. Osobiście doświadczam ich dość często w życiu codziennym. Powód jest bardzo prosty – bardzo duże spektrum towarów niebezpiecznych używanych jest przez nas:

    • w celach sportowo-rekreacyjnych,
    • w gospodarstwie domowym,
    • do higieny osobistej.

     

    Tak, tak. Napoje alkoholowe, perfumy, lakiery i zmywacze do paznokci, e-liquidy do e-papierosów, środki czyszczące, płyny do dezynfekcji, farby, lakiery, bejce, pokosty, emalie, perfumy, dezodoranty, bita śmietana w sprayu to też towary… niebezpieczne. 🙂

    Prosty przykład w tym zakresie to moje ostatnie zamówienie bioetanolu do biokominka. Bioetanol to ok. 96% alkohol etylowy. Dystrybuowany jest w handlu detalicznym w opakowaniach zawierających najróżniejsze gabaryty – od opakowań zawierających 1 l produktu (zwłaszcza wersje nawaniane przyjemnym ekstraktem) po 5 l produktu. Zazwyczaj zamawiam oba warianty, pojedynczo lub w sposób łączony. Którego sposobu bym nie wybrała, przygotowanie towaru pozostawia wiele do życzenia.

    Na potrzeby powyższego przykładu przyjrzyjmy się Wykazowi Towarów Niebezpiecznych z przepisów regulujących problematykę przewozu drogowego, gdyż transport ten jest najpopularniejszy przy przemieszczaniu towarów niebezpiecznych (tj. 3.2 Tabela A Umowa ADR). Etanol o powyżej wskazanym stężeniu klasyfikowany jest jako UN 1170, II GP (średnie natężenie zagrożenia dominującego):

    Patrząc na wykaz i pozostałe przepisy zawarte w Umowie ADR zauważamy, że etanol może być przewożony:

    • na wyłączeniach całkowitych spod przepisów Umowy ADR, o ile charakter realizowanej operacji transportowej na to zezwala,
    • na wyłączeniach wynikających z przepisów szczególnych działu 3.3 Umowy ADR,
    • na wyłączeniu dla towarów zapakowanych w ilościach wyłączonych (EQ) oraz ograniczonych (LQ),
    • na wyłączeniu dotyczącym ilości przewożonych w jednostce transportowej (tzw. wyłączenie 1.1.3.6),
    • na pełnych przepisach Umowy ADR.

     

    Patrząc natomiast na przykład z mojego życia i ewentualne możliwości aranżacji takiego przewozu przez nadawcę, etanol, który pakowany jest w opakowania zawierające:

    • do 1 l, może zostać przewieziony jako towar zapakowany w ilościach ograniczonych (LQ), zgodnie ze wskazaniami kol. 7a, 3.2 Tabela A oraz 3.4 Umowy ADR,
    • 5 l, może zostać przewieziony jako towar zapakowany na wyłączeniu 1.1.3.6 lub na pełnych przepisach Umowy ADR.

     

    Jak było w rzeczywistości?

    • otrzymałam przesyłkę owiniętą czarną folią termokurczliwą, która zakrywała karton niecertyfikowany (i oznakowanie zawarte na nim), który stanowił opakowanie zewnętrzne,
    • na opakowaniu zewnętrznym zawarto znak dla towarów zapakowanych w ilościach ograniczonych oraz strzałki kierunkowe po dwóch przeciwległych stronach,
    • wewnątrz opakowania zewnętrznego znajdowały się opakowania wewnętrzne z etanolem, zarówno 5 l, jak i 1 l,
    • opakowania zawierające 1 l etanolu nie posiadały oznakowania, 5 l zostały oznakowane nalepką ostrzegawczą nr 3 (dla materiałów ciekłych zapalnych),
    • opakowania zawierające 5 l etanolu były opakowaniami certyfikowanymi,
    • przesyłce nie towarzyszyła żadna dokumentacja, poza standardową etykietą kurierską.

    Straszny misz-masz, prawda? A wisienką na torcie był fakt, iż przesyłka została nadana przy pomocy firmy, która jasno określa w swoim regulaminie, iż nie przyjmuje do przewozu towarów niebezpiecznych. 🙂 Lepiej byłoby jednak wprowadzić usługę na przyjmowanie tych towarów, czerpać z tego korzyści finansowo-rozwojowe, bo niestety nie uciekniemy od otaczającej nas chemii, nieprawdaż?

    Pamiętajcie! Niezależnie od tego jak bardzo rozwija się otaczający nas świat, od jednego nigdy nie uciekniemy:

    0

    Zadanie z egzaminu DGSA – ADR – 22.06.2021, Warszawa

    Przedsiębiorstwo XYZ z Warszawy nadaje do firmy ABC we Wrocławiu towar niebezpieczny o numerze UN 1965 (mieszanina A01), w ilości 9,5 tony. Nadawca zamierza nadać powyższy towar w kontenerze-cysternie, z izolacją cieplną, o pojemności 20 000 litrów.  Bazując na powyższych informacjach rozwiąż poniższe zagadnienia:

    1. Wskaż kod kontenera-cysterny spełniającej minimalne wymagania.
    2. Określ maksymalny stopień napełnienia zbiornika i oceń, czy wskazana ilość towaru niebezpiecznego może zostać przewieziona w tym zbiorniku.
    3. Wskaż, czy do przewozu może zostać użyty pojazd AT.
    4. Opisz prawidłowe oznakowanie jednostki transportowej oraz kontenera-cysterny zakładając, że oznakowanie kontenera-cysterny nie jest widoczne z zewnątrz pojazdu.
    5. Sporządź dokument przewozowy.
    6. Wskaż dokumenty, które powinny być przewożone w jednostce transportowej.
    7. Podaj:
    • czy dla kontenera-cysterny wymagane jest posiadanie świadectwa zatwierdzenia pojazdu,
    • znaczenie litery (M), która została wskazana w Wykazie Towarów Niebezpiecznych przy kodzie cysterny ADR.
    0