Obrona rozprawy doktorskiej

Rzadko odzywam się „na dłużej” w mediach społecznościowych i na blogu. Nie dlatego, że brakuje tematów – wręcz przeciwnie. Po prostu jestem tam, gdzie rzeczy się dzieją. W terenie. W analizach. W rozmowach. W pracy, którą nie zawsze daje się ubrać w post lub wpis.

Ale dziś chcę się zatrzymać i podzielić czymś ważnym, ponieważ kończy się pewien etap. I zaczyna się, całe szczęście, kolejny – dojrzalszy, spokojniejszy, ale też bardziej odważny.

Ponad dziesięć lat temu zaczęłam swoją działalność pod hasłem: „Zacznijmy kształtować nasze bezpieczeństwo.”

Dążyłam do tego, żeby firmy przestały postrzegać bezpieczeństwo jako obowiązek, a zaczęły traktować je jako narzędzie, które realnie chroni ludzi – ich zdrowie, życie, godność pracy. Bezpieczeństwo to nie tabela w arkuszu kalkulacyjnym, to relacja oparta na odpowiedzialności.

Z czasem widziałam, jak to podejście się rozprzestrzenia. Jak przedsiębiorstwa i organizacje zaczynają mówić tym samym językiem. I wtedy w mojej głowie pojawiło się kolejne hasło: „Bezpieczeństwo jest dla ludzi.”

Dziś wiem, że to nie koniec tej drogi. To kolejny zakręt ku przyszłości, ponieważ bezpieczeństwo to nie tylko odpowiedź na dzisiejsze ryzyka. To decyzje, które podejmujemy z myślą o tym, co po nas zostanie. Dlatego dziś pracuję z nową myślą przewodnią:

,,Tworzymy jutro, zaczynając od bezpieczeństwa.” To nie jest slogan. To esencja tego, czym żyję — i co właśnie potwierdziłam także naukowo.

Z dumą i spokojem mogę powiedzieć, że 26.05.25 obroniłam doktorat: „Bezpieczeństwo ekologiczne a przewóz towarów niebezpiecznych transportem drogowym”/

Temat trudny, ale nieprzypadkowy. Interdyscyplinarny i praktyczny, łączący wiele obszarów wiedzy.

Miałam zaszczyt pracować pod kierunkiem prof. dr. hab. inż. Eugeniusza Nowaka – wybitnego naukowca i prekursora logistyki w Polsce. Obrona odbyła się na bardzo wysokim poziomie – merytorycznym, ale też ludzkim. 🙂

Choć zanim do niej doszło…

W grudniu 2024, po wysłaniu drukowanej pracy i dokumentów przesyłka…została skradziona kurierowi. Tak. Mój doktorat dosłownie zniknął. Zadziałał „czynnik ludzki”. 🙂 W ciągu tygodnia odtworzyłam wszystko od początku: druk, podpisy, kompletowanie, wysyłka. I nie – nie zrezygnowałam nawet na moment. Ci, którzy mnie znają, wiedzą, że mojej determinacji nie da się zatrzymać. 🙂

A dokładnie tydzień przed obroną?

Prowadziłam po raz kolejny szkolenie dla NATO z zakresu bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych transportem drogowym, morskim lotniczym. To ogromna odpowiedzialność i zaszczyt – dzielić się wiedzą i doświadczeniem z organizacją, która patrzy na bezpieczeństwo z perspektywy globalnej. Tego nie planowałam łączyć z doktoratem. Ale los połączył to za mnie – pięknie i symbolicznie.

Z całego serca dziękuję:
– doradcom ADR, którzy wzięli udział w badaniu ankietowym do mojej pracy, 💚
– ekspertom, którzy zgodzili się na wywiady i podzielili się doświadczeniem. 💚

Ta praca to nie tylko moje nazwisko. To wspólna historia środowiska, które myśli odpowiedzialnie.

Dziś czuję wdzięczność, spokój i gotowość, ponieważ wiem, że bezpieczeństwo nie jest jedynym celem.

To początek wszystkiego, co ma być trwałe, mądre i dobre.

Jeżeli również wierzysz, że warto zaczynać od rzeczy ważnych, wiesz gdzie mnie szukać.

Bo przyszłość nie przychodzi sama.
Przyszłość się tworzy.
I zaczyna się — od bezpieczeństwa. 🌿

0

Zadanie z egzaminu DGSA – ADR – 11.02.2025, Warszawa

Firma ABC z Warszawy zamierza nadać do firmy XYZ z Łodzi następujące przedmioty:

– UN 0333, waga przedmiotów: 50 kg, zawartość netto materiału wybuchowego: 10,0 kg, numer zatwierdzenia:  PL/ABC12345,

– UN 0334, waga przedmiotów: 150 kg, zawartość netto materiału wybuchowego: 12,5 kg, numer zatwierdzenia:  PL/ABC123,

– UN 0336, waga przedmiotów: 200 kg, zawartość netto materiału wybuchowego: 21,5 kg, numer zatwierdzenia:  PL/ABC456.

Przedmioty zostały zapakowane w skrzynie tekturowe, po 10 kg w każdej.

Klasyfikacja ogni sztucznych została zatwierdzona przez właściwą władzę. Numery zatwierdzenia podane są przy każdym z przedmiotów. Bazując na powyższych danych udziel odpowiedzi na poniższe punkty.

  1. Określ oznakowanie sztuk przesyłki dla każdego z towarów.
  1. Określ czy opakowania zewnętrzne używane do pakowania tych towarów powinny być certyfikowane. Jeżeli tak, wskaż standardy której grupy pakowania opakowania powinny spełniać.
  1. Określ oznakowanie jednostki transportowej zakładając, że towary ładowane są do kontenera.
  1. Sporządź dokument przewozowy.
  1. Określ czy przewóz mógłby zostać zrealizowany pojazdem EX/II.
  1. Wskaż pozostałe dokumenty, które powinny towarzyszyć przewozowi.
  2. Określ wyposażenie jednostki transportowej.
  3. Określ czy jednostka mogłaby przejechać przez tunele kategorii B, C, D i E.

0

Najważniejsze zmiany w przepisach ADR/RID/ADN 2025

Część 1

  1. Nowy przepis 1.1.3.1 (a) (ii) – wyłączenie całkowite dla przewozów realizowanych przez osoby prywatne w zakresie przemieszczania towarów niebezpiecznych służących pierwotnie do osobistego użytku, użytku w gospodarstwie odmowym lub w związku z ich aktywnością sportowo-rekreacyjną, które przewożone są jako odpady. Wyłączenie obejmuje również przypadki, gdy towary niebezpieczne nie są już zapakowane w oryginalne opakowania przeznaczone do sprzedaży detalicznej, pod warunkiem, że podjęto środki mające na celu zapobieżenie wyciekom w normalnych warunkach przewozu.
  2. 1.2.1 Definicje:

a) nowa definicja „stopień napełnienia” (w odniesieniu do materiałów ciekłych i stałych),

b) zmiana poprzedniej definicji „stopnia napełnienia” w stosunku do gazów na „współczynnik napełnienia”,

c) zmiana definicji „tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu”.

3. Obowiązki uczestników przewozu – nowy obowiązek nadawcy (1.4.2.1.1 f): W przypadku kontenerów-cystern i cystern przenośnych w których przewożone są gazy schłodzone skroplone należy upewnić się, że rzeczywisty czas utrzymania został określony, jeśli ma to zastosowanie lub w przypadku próżnych, nieoczyszczonych kontenerów-cystern i cystern przenośnych, należy upewnić się, że ciśnienie zostało zredukowane w sposób wystarczający.

4. 1.6 – zmiany w przepisach przejściowych,

5. 1.8 – zmiana w 1.8.6.1 (kontrole administracyjne) oraz 1.8.6.2.1 (akredytacja organów kontrolnych).

Część 2

  1. 2.2.1.1.1 – dodanie definicji „efekt wybuchowy lub pirotechniczny”,
  2. 2.2.1.4 – glosariusz nazw – dodanie pozycji URZĄDZENIA DO ROZPRASZANIA OGNIA, UN 0514,
  3. 2.1.5.2, 2.2.9.1.7 – włączenie do przepisów ogniw i baterii sodowo-jonowych,
  4. 2.2.9.1.7.1 g)/2.2.9.1.7.2 f) – wyjaśnienie terminu „udostępnienia” wyników badań przez producentów i dystrybutorów dla ogniw i baterii litowych oraz sodowo-jonowych,
  5. 2.2.9.1.11, dodanie uwagi: Produkty farmaceutyczne (takie jak szczepionki), które są pakowane w postaci gotowej do podania, w tym produkty w badaniach klinicznych, i które zawierają GMO lub GMO, nie podlegają ADR.
  6. Modyfikacje w opisach kodów/kodach klasyfikacyjnych ze względu na ujęcie przedmiotów zawierających materiały w określonych klasach.

Część 3

Wykaz Towarów Niebezpiecznych:

  1. Nowe numery UN: UN 0514 URZĄDZENIA ROZPRASZAJĄCE OGIEŃ, UN 3551 BATERIE SODOWO-JONOWE, UN 3552 BATERIE SODOWO-JONOWE ZAWARTE W URZĄDZENIU lub BATERIE SODOWO-JONOWE ZAPAKOWANE Z URZĄDZENIEM, UN 3553 DISILAN, UN 3554 GAL W WYROBACH PRZEMYSŁOWYCH, UN 3555 SÓL SODOWA TRIFLUOROMETYLOTETRAZOLU W ACETONIE, UN 3556 POJAZD ZASILANY AKUMULATOREM LITOWO-JONOWYM, UN 3557 POJAZD ZASILANY AKUMULATOREM LITOWYM METALICZNYM, UN 3358 POJAZD ZASILANY AKUMULATOREM SODOWO-JONOWYM, UN 3559 URZĄDZENIA ROZPRASZAJĄCE OGIEŃ, UN 3560 WODOROTLENEK TETRAMETYLOAMONU ROZTWÓR KWAŚNY.
  2. UN 3423 – Zmiana klasy z 8 na 6.1 i grupy pakowania z II na I (stosowanie pierwotnej klasyfikacji jest możliwe do końca roku 2026).
  3. Zmiana możliwych nazw przewozowych dla UN 3292.
  4. Zmiana opisu dla UN 1010 – zawierające ponad 20% butadienów (zamiast 40%).

Dział 3.3 – Przepisy szczególne

  1. Modyfikacja przepisów szczególnych w związku z włączeniem ogniw i baterii sodowo-jonowych: 188, 230, 296, 310, 328, 348, 363, 376, 377, 401, 404, 636, 667, 669, 670.
  2. Nowy przepis szczególny 400 dla baterii sodowo-jonowych (wyłączenie spod przepisów).
  3. Nowy przepis szczególny 28 dla materiałów wybuchowych odczulonych kl. 3 i 4.1 dotyczący zawartości rozcieńczalnika.
  4. Przepis szczególny 252 dla UN 2426 (azotan amonu ciekły) – dostosowanie przepisów dotyczących klasyfikacji i wyłączeń spod przepisów.
  5. Usunięcie przepisu 644, dotyczącego warunków dopuszczenia do przewozu azotanu amonu ciekłego oraz przepisu 653 dotyczącego zwolnienia częściowego dla niektórych gazów i dodanie w związku z tym przepisu szczególnego 406.
  6. Uwzględnienie w przepisie szczególnym 366 wyrobów zawierających gal.
  7. Zmiany w przepisie szczególnym 388, dotyczącym klasyfikacji pojazdów.
  8. Modyfikacja przepisu szczególnego 650 (farby, włączenie do przepisu UN 3082).
  9. Modyfikacja przepisu szczególnego 666 (konieczność oznakowania pojazdów zamkniętych całkowicie w opakowaniach, skrzyniach lub w inny sposób, uniemożliwiający łatwą identyfikację).
  10. Rozszerzenie przepisu 668 w zakresie zwolnienia spod przepisów (używanie mas do naprawy dróg).
  11. Nowy przepis szczególny 402 w związku z określeniem właściwości dla butadienów (UN 1010).
  12. Nowy przepis szczególny 407 w związku z urządzeniami przeciwpożarowymi rozpraszającymi ogień (UN 0514, 3559).
  13. Nowy przepis szczególny 677 dla ogniw i baterii, które zostały zidentyfikowane jako uszkodzone lub wadliwe na tyle, że w normalnych warunkach realizacji przewozu mogą ulec reakcji niebezpiecznej – przypisanie kategorii transportowej „0”.
  14. Nowy przepis szczególny 678 dla odpadów zanieczyszczonych azbestem przewożonych luzem.

Dział 3.4

  1. Wskazanie przepisu 8.2.3 jako obowiązującego przy przewozie realizowanym na warunkach 3.4 (towary zapakowane w ilościach ograniczonych, LQ, ADR).

Część 4

  1. Nowy przepis 4.1.1.5.3 dotyczący możliwości przewozu odpadów klasyfikowanych do różnych klas (z wyjątkiem kl. 1, 2, 6.2 i 7) w jednym opakowaniu zewnętrznym.
  2. Nowy przepis 4.1.1.21.7 dotyczący opakowań polietylenowych do odpadów ciekłych (dopuszczalny okres użytkowania opakowań 2,5 roku od daty produkcji w sytuacji pakowania towarów mogących osłabiać materiał konstrukcyjny opakowania).
  3. Uzupełnienie instrukcji dotyczących ogniw i baterii o ogniwa i baterie sodowo-jonowe (P903, P908, P909, P910, P911, LP903, LP904, LP905, LP906).
  4. Instrukcja P650 – usunięcie wymagań dla testu na swobodny spadek z 1.2 m (możliwość wykazania wytrzymałości opakowania na podstawie oceny lub doświadczenia).
  5. Nowe instrukcje pakowania P303 i P912.
  6. Modyfikacja instrukcji LP903 (aktualnie dotyczy ogniw >0,5 kg i baterii >12 kg).
  7. Doprecyzowanie wytycznych dotyczących maksymalnego stopnia napełnienia dla materiałów przewożonychw podwyższonej temperaturze (4.3.2.2.3).
  8. Modyfikacja 4.2.3.7.1 – odstąpienie od obliczania rzeczywistego czasu utrzymania, jeżeli przewóz odbywa się wyłącznie drogą lądową bez przeładunku i tymczasowego składowania pośredniego.
  9. Dostosowanie przepisu 4.3.4.2.1 – zwolnienie otworów i zamknięć z wymogu zachowywania temperatury do 70 stopni Celsjusza.

Część 5

  1. Uwzględnienie w 5.2.1.9 baterii sodowo-jonowych; zmiana nazwy znaku na „znak dla baterii”.
  2. Modyfikacja przepisu 5.3.2.1.3 i jego wymagań w zakresie dodania UN 3475.
  3. Modyfikacja 5.4.1.1.3.2 w zakresie dodania UN 3291.
  4. Nowy przepis 5.4.1.1.3 w związku z 4.1.1.5.3 (możliwość przewozu odpadów klasyfikowanych do różnych klas w jednym opakowaniu zewnętrznym).
  5. Nowy przepis 5.4.1.1.4 dotyczący przewozu odpadów zanieczyszczonych azbestem.
  6. Modyfikacja 5.4.1.2.2 d) w związku z możliwością odstąpienia od obliczania rzeczywistego czasu utrzymywania.

Część 6

  1. Część 6 – aktualizacja norm ISO i EN ISO.
  2. Modyfikacja przepisu 6.1.3.1 w zakresie konieczności nanoszenia oznakowania certyfikacyjnego tylko na nieusuwalnych elementach opakowania.
  3. Modyfikacja 6.7.2.1 (uwzględnienie zbiorników wykonanych z tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknem) oraz 6.7.4.15.1 (dostosowanie elementów oznakowania).
  4. Modyfikacja 6.8.2.1.27 w zakresie symbolu uziemienia.
  5. Dział 6.8 – zaktualizowanie norm.
  6. Usunięcie przepisu TE16 (RID).

Część 7

  1. Wzbogacenie przepisu V14/W14 7.2.4 o naboje gazowe (ADR/RID).
  2. Modyfikacja przepisu 7.3.1.1 w zakresie przewozu próżnych, nieoczyszczonych opakowań luzem.
  3. Nowy przepis AP11 7.3.3.2.7 dotyczący przewozu UN 3257 (materiał ciekły przewożony w podwyższonej temperaturze na warunkach VC3, (ADR/RID)).
  4. Nowy przepis AP12 7.3.3.2.7 dotyczący przewozu luzem odpadów zanieczyszczonych azbestem (ADR/RID).
  5. Nowy przepis CV38/CW28 dla UN 2212 i UN 2590 (azbest, (ADR/RID)).
  6. Nowy przepis CV29 dla nadtlenków organicznych i UN 3555 (ADR).

Część 8 (ADR)

  1. Modyfikacja 8.1.2 (ADR) – wskazanie konieczności przewożenia dokumentacji towarzyszącej w kabinie kierowcy jednostki transportowej.

Część 9 (ADR)

  1. Modyfikacja 9.1.3.3 w zakresie wymagań dla świadectwa dopuszczenia pojazdu (świadectwo może zawierać dodatkowe zabezpieczenia, tj. hologramy, nadruki UV, kody kreskowe, wzory giloszowe (ADR)).
  2. Modyfikacja przepisu 9.2.2.8 (wyłącznik główny akumulatora) i 9.2.2.9 (obwody stale zasilane (ADR)).
0

Zadanie z egzaminu DGSA – ADR – 23.04.2024, Warszawa

Firma Silezja z Katowic zamierza nadać do firmy Neptun z Gdańska 16 ton towaru niebezpiecznego o numerze UN 1868. Przewóz będzie realizowany w DPPLach zaopatrzonych w oznakowanie certyfikacyjne podstawowe (UN) 11H2/Y/02 21/PL/ Mulder007/0/1500. Masa własna DPPLa to 130 kg. Bazując na powyższych danych:

  1. Określ czy w oznakowaniu certyfikacyjnym dodatkowym DPPLa powinna figurować:
    • pojemność DPPLa,
    • masa własna,
    • data przydatności do użycia.

    2. Sporządź dokument przewozowy.

    3. Określ minimalną wymaganą liczbę DPPLi do zrealizowania tego przewozu.

    4. Wskaż kiedy możliwe jest ostatnie napełnienie DPPLi oraz określ czy DPPLe mogą być piętrzone w transporcie.

    5. Sprzęt ochrony ogólnej i indywidualnej zakładając, że załoga jednostki transportowej będzie dwuosobowa.

    6. Określ oznakowanie jednostki transportowej.

    0

    Zadanie z egzaminu DGSA – ADR – 09.04.2024, Warszawa

    Firma „XYZ” Szczecin zakupiła od firmy „ABC” Poznań towar niebezpieczny o numerze UN 2502, który nie stwarza zagrożenia dla środowiska. Nadawca zamierza nadać materiał w cysternie stałej.

    Bazując na powyższych informacjach określ:


    a) kod cysterny spełniającej najniższy dopuszczalny poziom wymagań konstrukcyjnych, (10 pkt.)
    b) prawidłowe oznakowanie jednostki transportowej, (23 pkt.)
    c) maksymalny dopuszczalny stopień napełnienia dla cysterny o najniższych dopuszczalnych wymaganiach konstrukcyjnych zakładając, że gęstość towaru w 15 stopniach Celsjusza wynosi 996,8 kg/m3, a w 50 stopniach Celsjusza 937,9 kg/m3. Średnia temperatura cieczy w trakcie napełniania wynosi 20 stopni Celsjusza. W odpowiedzi należy uwzględnić wzory obliczeniowe, (30 pkt.)
    d) w prawidłowej kolejności informacje wymagane w dokumencie przewozowym dla przewożonego materiału niebezpiecznego. Określ maksymalną ilość materiału jaką można przewieźć w cysternie przyjmując, że pojemność maksymalna cysterny wynosi 20000 litrów, (25 pkt.)
    e) pozostałe dokumenty, które powinny znajdować się w jednostce transportowej w trakcie realizacji przewozu, (8 pkt.)
    f) czy w okresie zimowym można pozostawić włączony ogrzewacz spalinowy w trakcie napełniania lub opróżniania cysterny. (4 pkt.)

    0

    Zadanie z egzaminu DGSA – ADR – 19.03.2024, Warszawa

    Firma XYZ z Krakowa (Polska) zamierza nadać do przewozu środek do dezynfekcji powierzchni i podłóg o numerze UN 1791, GP II. Materiał klasyfikowany jest do kat. ostrej 1 według Rozporządzenia 1272/2008/WE. Przewóz będzie realizowany pojazdem o DMC powyżej 7,5 tony. Nadawca zamierza zapakować towar w kanistry z tworzywa sztucznego z wiekiem niezdejmowalnym o pojemności 20 litrów każdy. Kanistry następnie będą ułożone w dwóch warstwach na paletach i zabezpieczone nieprzezroczystą folią. Materiał charakteryzuje się gęstością na poziomie 1,29 g/cm3 oraz temperaturą początku wrzenia równą 100 °C. Materiał napełniany jest w temp. 15 °C. Odbiorcą towaru jest firma Y z Berlina (Niemcy). Ilość towaru to 2425,2 kg.

    Bazując na powyższych informacjach określ:


    a) klasę i kod klasyfikacyjny towaru niebezpiecznego,
    b) kod opakowań i ich minimalną ilość do przygotowania tego przewozu oraz podaj czy opakowania powinny być wyposażone w odpowietrzenie. Uzasadnij odpowiedź.
    c) oznakowanie sztuk przesyłki oraz opakowań zbiorczych,
    d) oznakowanie jednostki transportowej,
    e) kolejność informacji w dokumencie przewozowym oraz podaj w jakich językach powinien być sporządzony,
    f) wymagane wyposażenie, które powinno być przewożone w jednostce transportowej.

    0

    Recertyfikacja uprawnień DGSA (ADR i RID)

    19.03.2024 odbywałam recertyfikację uprawnień DGSA (ADR i RID) – kompleksowo. Pozostaję dalej w grze na kolejne pięć lat.

    Polecam się wszystkim kandydatom na doradców DGSA i obecnym doradcom w zakresie przygotowania do egzaminu.

    Więcej informacji na: www.karolinakoldys.pl/mentoring

    P.S. Z wyniku jestem oczywiście zadowolona. 🙂

    0

    Zadanie nr 15 – Egzamin DGSA: ADR

    Firma ABC z Warszawy zamierza nadać do firmy XYZ następujące towary niebezpieczne:

    • 200 kg baterii o pojemności 8500 mAh i napięciu 12 V,
    • 120 kg baterii, które zawierają ogniwa litowe metaliczne (zawartość litu w ogniwach zawartych w jednej baterii: 2 g) oraz ogniwa litowo-jonowe (zdolność magazynowania energii ogniw zawartych w jednej baterii: 20 Wh).

    Odbiorca wymaga pakowania towarów oddzielnie, w skrzynie tekturowe.

    Bazując na powyższych danych:

    1. Podaj numery UN, prawidłowe nazwy przewozowe i kody klasyfikacyjne towarów kierowanych do przewozu.
    2. Opisz dokładnie sposób zapakowania obu towarów.
    3. Określ oznakowanie sztuk przesyłek.
    4. Określ oznakowanie certyfikacyjne opakowań, przy założeniu, że opakowania zostały wyprodukowane w Polsce w roku 2023, ale krajem autoryzującym naniesienie oznakowania były Niemcy.
    5. Sporządź dokument przewozowy.
    6. Określ pozostałe dokumenty, które powinny być przewożone w jednostce transportowej.
    7. Określ oznakowanie jednostki transportowej.
    8. Określ wyposażenie, które powinno być przewożone w jednostce transportowej podczas realizacji tego przewozu.
    9. Określ czy przy manipulowaniu tym ładunkiem dozwolone jest używanie papierosów elektronicznych.
    10. Określ czy powyższe baterie powinny być poddane testom zgodnym z Podrozdziałem 38.3, Część III Podręcznika Badań i Kryteriów. Jeżeli tak, to podaj czy protokół z badań powinien znajdować się w jednostce transportowej podczas realizacji tego przewozu.
    11. Określ jakie numery UN i prawidłowe nazwy przewozowe powinny być przypisane, gdyby powyższe baterie były zawarte w urządzeniach? Czy przy przewozie takich urządzeń wymaga się stosowania opakowań certyfikowanych i sporządzenia dokumentu przewozowego?
    12. Jakiej instrukcji pakowania należy użyć, zakładając, że powyższe baterie byłyby uszkodzone/wadliwe?
    13. Określ czy powyższe baterie mogłyby zostać przewiezione w jednym pojeździe z:
    • Siarką uformowaną w tabletki,
    • Kwasem azotowym o stężeniu 70%,
    • Materiałem samoreaktywnym typu B,
    • Roztworem wodoronadtlenku pinalylu o stężeniu 56,5%.
    1. Określ czy powyższe baterie mogłyby zostać przewiezione jako:
    • Towary zapakowane w ilościach ograniczonych,
    • Towary zapakowane w ilościach wyłączonych,
    • Towary przygotowane zgodnie z przepisami szczególnymi działu 3.3 ADR.
    1. Określ czy przedsiębiorstwo, które zaangażowane jest w manipulowanie takimi towarami powinno przeszkolić pracowników, którzy są odpowiedzialni za rozładunek, z zakresu planu ochrony?
    0